Ohjelma
Festivaaleilla on tarjolla sekä esityksiä että työpajoja. Osa työpajoista ja esityksistä ovat uuden Oulun juhlavuoden ohjelmistoa ja maksuttomia. Tarkemmat tiedot esityksistä ja työpajoista ovat kuvan alapuolella.
Alennetut hinnat koskevat Oulun ylioppilasteatterin jäseniä, opiskelijoita, työttömiä ja eläkeläisiä.
Ota käteistä mukaan lippujen maksamiseen.
Lippuvaraukset esityksiin ja tiedustelut: 044 3003 541.
Varatut liput voi lunastaa OUI!-festivaalin infopisteeltä kulttuuritalo Valveelta (perjantaina 16-20 ja lauantaina 12-20). Lippuja voi toki ostaa myös Rauhalan ovelta käteisellä. Huom! Jos lunastat ennakkovaratut liput Rauhalasta, lunasta ne puolen tunnin sisään ovien aukeamista.
Huom! Työpajoihin on ennakkoilmoittautuminen. Käytä sivun lopussa olevaa lomaketta.
ESITYKSET
Festivaalin avajaiset
maksuton, osa uuden Oulun juhlavuoden ohjelmistoa
HUOM! Ilmaislipun voi noutaa Valveen lipunmyyntipisteestä (Hallituskatu 7) sen aukioloaikoina (ke-su 12-19).
Perjantaina 1.3. klo 18.00-21.00
Valvesali, Kulttuuritalo Valve (Hallituskatu 7)
Osa 1: 18.00-19.40
Uniikki Unikornin Ookko nää Oulusta? -esitys ja lisäksi Lentävä Poro Rovaniemeltä sekä oululaiset Sinimaria ja Samuli
Osa 2: 20.00-21.00 (englanninkielinen)
Pantomiimiryhmä PliP ’n BoB Kokkolasta ja Clark ’n Addison Tampereelta.
Improck!
Perjantaina 1.3. klo 21.00-24.00
10/ 7 €
Ravintola Rauhalassa (Mannenkatu 1)
Festivaalin improvisaatioryhmät esiintyvät musiikkiteemaisessa improillassa.
OUI! on Stage
15/10 €
Lauantaina 2.3. klo 20.00-24.00
Ravintola Rauhalassa (Mannenkatu 1)
Paikalliset ja vierailevat ryhmät lavalla.
Satutunti
maksuton, osa uuden Oulun juhlavuoden ohjelmistoa
Valvenäyttömö, kulttuuritalo Valve (2.krs, Hallituskatu 7)
Tarinatuokio lapsille ja lapsenmielisille. Oululainen Uniikki Unikorni loihtii katsojilta saaduista aineksista ennenkuulemattomia tarinoita.
TYÖPAJAT
Festareilla järjestetään kolme suomenkielistä ja kolme englanninkielistä työpajaa:
Senja Meriläinen – Sano JOO! (alkeispaja, ilmainen)
Kuinka usein tuntuu siltä että ensimmäinen reaktio uusiin asioihin on ”en viitsi” tai ”en jaksa”? Improvisaatiossa pyritään hyväksymisen kautta löytämään uusia mahdollisuuksia ja antautumaan ennalta-arvaamattoman vietäväksi. Esittelytyöpaja koostuu Impron perusharjoitteista: itsensä ja toisten hyväksymisestä, ”tarjousten” tekemisestä ja hyväksymisestä, positiivisesta palautteesta ja irrottelusta, rennosta hauskanpidosta, itselle nauramisen kokeilusta ja uusien maailmojen löytämisestä! Improvisaatiota on käytetty jo vuosikymmeniä teatterin harjoitusmenetelmänä, mutta se on kehittynyt myös omaksi taiteenlajikseen. Improvisoimalla on mahdollista kertoa tarinoita, luoda hetkessä lauluja, tehdä lyhyitä sketsinomaisia kohtauksia ja jopa koko illan mittaisia näytelmiä! Tule tutustumaan improvisaation ihmeelliseen maailmaan, ja naura enemmän kuin muistat pitkään aikaan nauraneesi! Mukaan rennot vaatteet, hyvän mielen saat kaupan päälle.
Aleksi Höylä ja Jani Hämäläinen ( PliP ’n BoB) – Pantomiimi osana improvisaatiota, 30/20 €
Pantomiimi on näkymättömän tuomista näkyväksi eleiden ja liikkeiden avulla.
Improvisaatiossa pantomiimi on usein läsnä esineiden ja tavaroiden muodossa.
Työpajan tavoite on johdattaa osallistujat pantomiimin perusteisiin.
Senja Meriläinen – Pää-olkapää-peppu-polvet-varpaat! Kehollisuus improvisaatiossa, 35/25€
Kuten jo lastenlaulussa sanotaan, ihminen koostuu monesta osasta. Silti harmillisen usein improlavoilla nähdään puhuvia päitä, ja miimi ei kiinnosta tai tunnu luontevalta vaikka ”jotain tarttis kyllä tehdä”. Tälläkään kertaa käteen ei vedetä valkoisia hanskoja, vaan aktivoidaan keho kokonaisvaltaiseen käyttöön.
Muutaman tunnin työpajassa keskitytään kehollisuuden eri elementteihin improvisaatiossa, siihen kuinka pitää koko kokonaisuus mukana, olla hereillä ja kuunnella koko keholla pelkkien korvien sijaan. Harjoituksia tehdään perustavanlaatuisista, kontakti-improsta ammentavista fyysisistä kuunteluharjoitteista kohtauksiin, ja kohtausten täydentämiseen fyysisillä elementeillä. Miksikö? No siksi, että lavaa ei aina tarvitse täyttää toistensa päälle puhuvilla, itsetarkoituksellisilla hahmoilla, vaan joskus se mitä kohtaus tarvitsee on jotain aivan muuta. Työskentelyssä ollaan tekemisissä niin impron perusasioiden kuin edistyneemmänkin impron kanssa – mutta loppujen lopuksi kaikki palautuu kohtauksen ja toisen tukemiseen, tällä kertaa se viedään fyysiselle tasolle asti, joka mahdollistaa jopa lavalla lentämisen!
Käytän työpajassa Improv Olympic- teatterissa käytettyjä, ”Chicago-tyyliin” kuuluvia elementtejä, tälle tyylille tyypillisiä ovat rikkaat ja monipuoliset lavakuvat, sanattomat kohtaukset ja ympäristön kehollinen luominen.
Roberto Hirche – Improv is All About Trust (beginner level workshop, free of charge)
We have learned to accept the structures of social interaction, we fit in, and we build a protective wall around us to make sure nothing happens to us. Breaking these rules is not considered appropriate in the society. That is why learning sometimes takes a very long time. However, as children we all learned very quickly and broke rules to do so. This ability to break the rules, to trust yourself is what surprises us in improv with unique moments. Improv also obeys rules and has structures, but as an improv player we have to be aware of the right time to break those rules. This requires faith in ourselves and in our partners. Improv is all about trust!
Trent Pancy – Music Improv Made Easy, 40/30 €
Musical Improv. The very mention of it makes some people shiver. But improvising in song is more than simply singing what you would be saying! Every song has a structure. Every structure can be learned! In this introduction to musical improv workshop we learn how to set-up and payoff rhymes, how to construct a song, how to perform a song, and how to make your audience drop their collective jaw! By the end of the workshop, participants will have the tools to create an opening number for an improvised musical, complete with song, choreography, characters, storyline, and jazz hands! Because in musical improv, it’s not about how well you sing it, but about how well you sell it.
Roberto Hirche – How to Touch the Audience with Honest Characters, 40/30 €
On stage we tend to overact sometimes. By exploring the inner voice of a character, we can be intrigued by its honesty. We will find fast ways to get to this kind of characters without rushing it. Entering the stage with an honest character already carries all the story in it, we just have to explore and reveal it piece by piece. This workshop will give you a first glimpse of how a wonderful story can be developed on stage just by being honest.
Alennusryhmät: Opiskelijat, Oulun Ylioppilasteatterin jäsenet, työttömät ja eläkeläiset.